Miten kävijöitä pitäisi mitata?

Oletko koskaan miettinyt miksi internet meni jossain vaiheessa rikki? Miksi jokaisella sivulla alkoi olla pomppuvalikoita joista pitäisi valita saako sinua seurata keksien muodossa vai ei? Kuka tästä seuraamisesta loppuviimeksi hyötyy?

Nykyisin jo puolet käyttäjistä vastaa ”Decline” tai ”Älä seuraa” jos se on verkkosivulla tehty helpoksi. Jos luet uusinta digipalvelulakia, siellä mainitaan asiasta hyvin selkeästi. Keksit ovat hyi-hyi. Vastaus on lyhyesti, että nykyisestä seurantamallista hyötyy lähinnä google. Jopa yli 80% yleisesti vierailluista sivuista raportoi käytön googlelle. Varsinaiselle markkinoinnille tai päättäjälle seurannasta on harvoin mitään hyötyä. Mitäs jos kertoisimmekin sinulle hyvin selkeästi ja yksinkertaisesti (ilman googlen apua) montako ihmistä verkkosivuillasi kävi? Onko tämä mahdollista.

Teknisessä mielessä monellakin tapaa. Esimerkiksi logeja analysoimalla, noh tämä on vanhahtavaa mutta toimivaa. Vaihtoehtoisesti myös Server Side Tracking eli palvelinpuolen raportoinnilla kyllä. Jos tarvitset melko helppolukuisen määrämuotoisen raportin, tähän saattaa hyvin riittää ilmainen Matomo lisenssi. Me teemme tämän puolestasi. Vaihtoehtoisesti, sinua saattaa kiinnostaa tarkempi analytiikka siitä kuinka pitkään joku vierailija vietti sivullasi aikaa lukien artikkelia tai kuinka moni tilauksen aloittanut henkilö syötti ensimmäisen osan tiedoista mutta kyllästyi kyselyn pituuteen ja lopetti kesken kaiken. Tämän kaiken saat irti esimerkiksi webhook tekniikalla. Tähän suosittelemme Piwik Pro nimistä tuotetta. Haluatko sopia asiakaskohtaisen tapaamisen – kerromme aiheesta mieluusti lisää?